Tien tips om veranderingen door te voeren in moeilijke tijden
22 maart 2011 -
Het klinkt tegenstrijdig maar een economische crisis kan het ideale moment zijn om veranderingen door te voeren. Nu hoeft u immers niet uit te leggen waarom veranderingen nodig zijn, en dat is in goede tijden wel anders. Dat stelt verandermanagementexpert Pat Wellington op Management Today. Ze geeft tien tips om veranderingen succesvol door te voeren.
1. Wees duidelijk over het gewenste resultaat Focus op meetbare resultaten en doelstellingen, niet op gedrag, verwachtingen en emoties. Betrek ook het verleden bij uw uitleg. Als u uw mensen in kunt laten zien hoe de organisatie gekomen is waar ze nu is, begrijpen ze ook wat er moet gebeuren voor een betere toekomst.
2. Luister naar de betrokkenen Veranderen is een dynamisch proces. Houd een vinger aan de pols. Luister goed naar mensen en vraag hen steeds opnieuw naar hun input, mening en gevoelens.
3. Wees een katalysator Geef mensen de ruimte om zelf invulling te geven aan de manier waarop ze de strategie invulling geven in hun werk. Geef ze zoveel mogelijk eigen verantwoordelijkheid en zit niet overal bovenop.
4. Gebruik uw autoriteit Dit betekent tevens dat u uw eigen beperkingen accepteert. Zoek uit waar uw grenzen liggen en focus op die terreinen waar u daadwerkelijk iets te zeggen hebt.
5. Vraag niet om toestemming U weet heel goed binnen welke grenzen u kunt en mag opereren. Neem binnen deze grenzen zo nu en dan een risico.
6. Kies uw gevechten met zorg Ga bij uzelf na over welke onderwerpen u de strijd aan wilt gaan, en welke het niet waard zijn om alles voor te riskeren. Blijf de prioriteiten scherp in de gaten houden.
7. Wees een voorbeeld Als u niet in uzelf gelooft, zal niemand dat doen. Neem een standpunt in over de veranderingen die u door wilt voeren en weet welke voordelen die gaan brengen.
8. Speel het politieke spel Probeer alle belanghebbenden te vriend te houden. Wees proactief en houd ze op de hoogte. Zelfs geen nieuws is nieuws. Zorg dat u zichtbaar bent.
9. Laat u niet verleiden op safe te spelen Een verandermanager die kansen aan zich voorbij laat gaan, zal geen successen boeken. Verlies u niet in details, laat die aan anderen over, maar focus u op het grote geheel en ga 100 procent voor de beoogde verandering.
10. Houd de winst in de gaten Verlies de financiële kant van de zaak nooit uit het oog. Het is prachtig als u mensen weet te motiveren, maar als er geen geld verdiend wordt doet u uw werk niet goed.
Een andere kijk op het onderwerp ''Tien tips om veranderingen door te voeren in moeilijke tijden''
Mijn thema is: Wanneer gaat de manager leren om niet meer knopen in de Gordiaanse knoop te leggen maar te ont-knopen? Dat is immers wat in de huidige tijd gevraagd wordt!
Hieronder dus een andere kijk op het artikel om tot nadenken aan te zetten.
Zouden de (vandaag 22 maart 2011 de ING topmannen) bedacht hebben dat het gewenste resultaat (1) snel van de overheid afkomen is en dat je daarom moet luisteren naar de handige jongens (2) - die geld weten te genereren uit de nadelen van een ander of de portemonnee van een ander (we zijn immers verplicht te bankieren, afgedwongen door overheden om te kunnen controleren en onderdrukken).
Zodoende konden en kunnen ze zonder zelf te veranderen een proces bewerkstelligen (kenmerk katalysator) (3) en kunnen ze door hun autoriteit (4)(daarvoor hebben ze ooit gelobbyd bij de overheid en succes geboekt want iedere geldstroom moet via de bank) tonen hoezeer ze een voorbeeld zijn (7) in het wederom tonen hoe uitwendige macht en geld (goud) (herhaling Bijbelse verhaal) de ondergang van het systeem bewerkstelligt.
Ze vragen inderdaad geen toestemming (5), maar spelen een politiek spel (8) (duistere regels) waarbij ze niet of safe spelen (9) want dan zouden ze net als de gewone burger leren van het leven en het leven moeten ondervinden met alle voor- en nadelen en daardoor verinnerlijken en verrijken, en dat willen ze niet en dus houden ze de winst goed in de gaten (10) want daarmee kunnen ze op hun zelfgecreëerde troon blijven.
@pliena: mooi gesproken. En ik ben het in grote mate met je eens. De besproken tips duiden op een visie op veranderen waar we de afgelopen jaren al genoeg van hebben gezien. Het is een vorm van checklistverandermanagement die zijn langste tijd heeft gehad. Een vorm van verandermanagement die gepraktiseerd door intriganten. De verandermanagement-gedachte mag wat mij betreft worden vervangen door de veranderkundige gedachte. Immers, echte, blijvende verandering ontstaat en wordt niet per se beheerst. Bovendien lijkt deze visie op verandermanagement vooral geregeerd te worden door (financiële) cijfers. Dat heeft ons de afgelopen jaren nou echt de gewenste veranderingen gebracht...