zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Acht tips om het beste uit uw stagiairs te halen

11 maart 2011 - Stagiaires kunnen een geweldige aanwist voor uw onderneming zijn. Ze zijn niet alleen goedkoop, maar ook prima ambassadeurs. Via mond-tot-mond reclame op school, universiteit en straat kunnen ze uw reputatie namelijk een flinke boost geven. Haal dus het beste uit uw stagiairs

Daarover bericht Brisk Magazine.



1. Maak een takenlijst

Al lang voor uw stagiaire begint, zou u exact moeten weten wat hij of zij moet gaan doen. schrijf deze takenlijst op en geef die ook aan uw stagiaire. Geef hem/haar dagelijkse klusjes, zoals het legen van de postbus, maar ook uitdagende, kortlopende projecten. Dankzij specifieke taken voelt uw stagiaire zich echt onderdeel van uw bedrijf en u krijgt zo een goed inzicht in wat hij/zij voor u kan betekenen (en dat is vaak meer dan archiveerwerk!)

2. Maak gebruik van zijn/haar vaardigheden
Weet u eenmaal wat uw stagiaire in zijn/haar mars heeft, stap dan over op meer complexe taken. Probeer deze af te stemmen op de studierichting van de stagiaire en de vakgebieden waarin hij/zij uitblinkt.

3. Maak tijd voor begeleiding

Uw stagiaire heeft training en begeleiding nodig om optimaal te presteren en zo snel mogelijk zelfstandig aan de slag te kunnen. Besteed de eerste periode van de stage aan die traning. Hoe meer u uw stagiares leert, hoe meer u uiteindelijk aan hen heeft (en zij aan hun stage).

4. Wijs een stagebegeleider aan
Zorg dat er iemand in uw onderneming de stagiaire begeleidt. Dit kunt u zelf doen, of overlaten aan iemand die verantwoordelijk is voor het soort projecten waarmee de stagiaire zich bezighoudt. Die begeleider moet regelmatig om de tafel met de stagaire om de voortgang en eventuele problemen te bespreken en vragen te beantwoorden. Dezelfde persoon moet de eindbeoordeling over de stagiaire schrijven.

5. Leg de regels uit
Vertel de stagiaire op zijn/haar eerste werkdag welke regels er in uw bedrijf gelden. Leg alles uit wat ze moeten weten en wat er van hen verwacht wordt. Van dresscode en werktijden tot internetpolicy. Komen de stagiaires in contact met klanten, zorg dan dat ze het bedrijfsprotocol kennen.

6. Neem niet teveel stagiairs tegelijk in dienst
Heeft u een klein bedrijf, dan kunt u beter maar één stagaire tegelijk aannemen. Dan weet u tenminste zeker dat hij/zij genoeg te doen heeft en dat u zelf genoeg tijd hebt voor de begeleiding.

7. Maak problemen bespreekbaar

Merkt u dat er iets aan de hand is, bespreek dit dan meteen. Spreek uw stagiaire aan als u een probleem signaleert en los dit zo snel mogelijk op. Vaak is een stage de eerste kennismaking met het bedrijfsleven en veel stagiaires weten nog niet goed wat wel en niet door de beugel kan. Sta open voor hun vragen en neem de tijd om de werkzaamheden uit te leggen, maar wees ook niet bang om resoluut in te grijpen als ze iets verkeerd doen.

8. Beloon ze
Als uw stagiaire goed werk geleverd heeft, laat hem/haar dit dan weten. Schrijf aan het eind van de stageperiode een mooie aanbevelingsbrief en geef tips om de opgedane ervaring zo goed mogelijk in het CV te verwerken. Heeft de stagiaire echt goed werk verricht, dan kunt u overwegen hem of haar in dienst te nemen. Stagiares zijn vaak prima werknemers: ze zijn loyaal en kennen het bedrijf bovendien al zodat ze niet meer ingewerkt hoeven te worden.


Bron: Brisk Magazine
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Stagiairs moeten beter gaan solliciteren
 Werkgevers: stagiairs niet goed voorbereid
 Stagiair profiteert van crisis
 Stagiair vervangt ontslagen medewerker
 
 
reacties
 
NumoQuest  |   | 
11-03-2011
 | 
08:27 uur
Een prachtige open deur die hier wordt ingetrapt, 'Heaven voor een Stagiaire'. De praktijk wijst soms toch een tikkeltje, ik nuanceer graag, anders uit.

De meeste bedrijven die roepen om een stagiaire doen dit het meest uit kosten overweging waarvan allang vast staat door verschillende onderzoeken van scholen en kvk dat niet iedereen even goed begrijpt hoe je fatsoenlijk met een stagiaire om zou moeten kunnen gaan.

Daarnaast is het voor meer dan 80% van de stagiaires vrijwel onbekend welke werkelijke competenties zij beschikken laat staan dat zij die, al of niet begeleid, in kunnen zetten.

Niettemin een handzaam artikel.
Nadine van Boxtel  |   | 
11-03-2011
 | 
15:36 uur
Het is belangrijk dat zowel de stagebiedende organisatie, de opleiding als de (potentiele) stagiaire goed zijn voorbereid op de stage. Als de verwachtingen van de student en die van het bedrijf goed op elkaar aansluiten kan dit voor alle partijen tenslotte succesvolle stage periode opleveren. Het aannemen en begeleiden van stagiaires vergt echter meer tijd dan organisaties realiseren.

Stagiaires kunnen zich op stagerecensies.nl orienteren op de verschillende stagemogelijkheden.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10