13 januari 2011 -
Creatieve mensen bereiken moeilijk de top van het bedrijfsleven. Uit onderzoek van gedragspsycholoog Jack Goncalo van de Cornell University blijkt dat men creativiteit vaak met een zekere mate van onvoorspelbaarheid associeert en dat ziet men liever niet terug bij een CEO. 6Minutes.be bericht over deze bevindingen.
Goncalo stelt dat men van de man (of vrouw) aan de top vooral verwacht dat hij onzekerheden wegneemt en de groepsnormen in stand houdt. Wie met heel verrassende oplossingen komt wordt al snel gezien als iemand die risico’s niet schuwt en moeilijk te voorspellen is.
Paradox
De huidige CEO zal eveneens niet gauw geneigd zijn een creatieveling als opvolger te kiezen. Zijn eigen succes toont immers aan dat zijn voorspelbare managementstijl prima is. Paradoxaal verwacht men juist van en nieuwe leider dat die de status quo zal doorbreken. Zo ontstaat dan weer een tweede probleem, vooral in moeilijke tijden: de onderneming die blijft doen wat ze altijd deed, dreigt achterop te raken. Een crisis aangrijpen als kans vergt out-of-the-box denken. Door creatieve kandidaten weg te filteren, is dat exact wat men dus (meestal) niet zal zien gebeuren.
Bron:6Minutes