zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederland noemt zich prijsbewust, maar is dit niet

25 november 2010 - Uit recent onderzoek naar prijsbewust Nederland komen tegenstrijdigheden naar voren. Nederlanders geven aan dat ze naar voordelige prijzen zoeken op het gebied van televisies, laptops, dvd-spelers en magnetrons. Aan de andere kant blijkt dat ze niet of nauwelijks prijzen vergelijken bij andere producten.

Marktonderzoek onder bijna 500 Nederlanders, uitgevoerd in opdracht van Beslist.nl, heeft dit uitgewezen. Maar liefst 82 procent van de consumenten vergelijkt de prijzen van elektronica met elkaar, 77 procent doet dat ook bij de aankoop van huishoudelijke apparaten als de magnetron en een Nespresso-apparaat. Nieuwbakken ouders daarentegen kijken niet op een euro meer of minder. Minder dan één op de tien doet voor het kopen van een wiegje, kleertjes of babyvoedsel eerst prijsonderzoek. Datzelfde geldt voor fitness- en gezondheidsartikelen. Ook bij die producten is het prijsbewustzijn van consumenten nauwelijks noemenswaardig te noemen. Slechts zes procent van de Nederlanders vergelijkt de prijzen van deze producten met elkaar voordat de aankoop een feit is. 



Jacht op voordelige aanbieders
Als gevolg van de crisis let ook de Sint dit jaar extra op de kleintjes. "Internet is het belangrijkste kanaal geworden om snel de broodnodige gegevens bij elkaar te vergaren," zegt Marketing Manager Leon Kramer van Beslist.nl. "Maar liefst 85 procent van de consument gebruikt het web om op zoek te gaan naar de meest voordelige aanbieders." Google en vooral vergelijkingssites spelen in de jacht naar goedkope spullen de belangrijkste rollen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlander wil financieel wijzer worden via internet
 Tien do’s en don’t voor financieel succes
 Nederlander overschat eigen financiële kennis
 Nederlander heeft hoge dunk van eigen financiële kennis
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10