Werknemer neemt verantwoordelijkheid voor eigen loopbaan
22 november 2010 -
Steeds meer Nederlandse werknemers ontwikkelen hun eigen, persoonlijke ‘merk’. Dit past binnen de trend dat men het heft voor de eigen loopbaanontwikkeling steeds meer zelf in handen neemt en onder andere stappen neemt om zich op de snel veranderende werkplek te onderscheiden.
Dit blijkt uit de meest recente onderzoeksresultaten van Kelly Services. De bevindingen maken deel uit van de Kelly Global Workforce Index, waarin opvattingen zijn verzameld van zo'n 134.000 mensen in 29 landen, waaronder Nederland.
Persoonlijke branding
Persoonlijke marketing, of 'branding', is een kenmerk geworden van de moderne werkplek. In dit kader gaven de respondenten aan dat ze de volgende elementen het belangrijkst vonden voor het opbouwen van hun identiteit: mondelinge communicatievaardigheden (57 procent), cv's (54 procent), schriftelijke communicatie (53 procent), technische kennis (43 procent), het gebruik van sociale media (34 procent) en een persoonlijke kledingstijl (32 procent). "Nu veel mensen zich niet meer in een typische arbeidsrelatie bevinden, denken ze na over hoe ze zichzelf kunnen promoten en zich van de menigte kunnen onderscheiden," aldus Astrid Akse, HR Manager Benelux van Kelly Services. "Men is zich ook sterk bewust van de snelheid waarmee veranderingen zich voordoen op de werkplek en van het belang van het vermogen met deze veranderingen om te gaan."
Eigen geld Uit het onderzoek blijkt ook dat bijna tweederde van de respondenten bereid is zelf geld te steken in het verbeteren van de eigen vaardigheden - ze willen niet afwachten tot hun werkgever het voor ze doet - terwijl een vergelijkbaar aantal denkt in de toekomst van loopbaan te zullen veranderen en zichzelf opnieuw te zullen uitvinden.
Generatieverschillen Uit de resultaten van het onderzoek dat in Nederland is gehouden blijkt dat 68 procent van Generatie X bereid is eigen geld te steken in opleidingen om de eigen vaardigheden te verbeteren; dit is hoger dan voor babyboomers (65 procent) en Generatie Y (63 procent). 59 procent van Generatie X noemt mondelinge communicatievaardigheden als een van de belangrijkste elementen voor persoonlijke branding, tegenover 57 procent voor de babyboomers en 55 procent voor Generatie Y. 51 procent van Generatie X os ‘zeer optimistisch’ over hun vermogen de snelheid van technologische en andere veranderingen op de werkplek bij te houden; dit is hoger dan voor babyboomers (46 procent) en Generatie Y (43 procent). 67 procent van de respondenten verwacht ergens in de toekomst van loopbaan te veranderen, waarbij dit waarschijnlijker is bij Generatie X (68 procent) dan bij Generatie Y (67 procent) en babyboomers (66 procent). Tenslotte vindt 22 procent van de respondenten zichzelf ‘zeer actief’ in het gebruik van sociale media voor persoonlijke marketing, terwijl nog eens 41 procent aangeeft ‘enigszins actief’ te zijn.
Verschillende loopbanen "De onderzoeksresultaten weerspiegelen het inzicht dat de tijd van een baan voor het leven of zelfs een loopbaan voor het leven voorbij is. Het zal steeds vaker zo zijn dat veel mensen verschillende loopbanen hebben en, zeer waarschijnlijk, persoonlijk meer verantwoordelijkheid zullen nemen voor het sturen van de eigen loopbaan en het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden," besluit Astrid Akse, HR Manager Benelux van Kelly Services.