zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Pensioenkennis HR-afdelingen onvoldoende

28 september 2010 - De kennis van HR-medewerkers om personeel goed te informeren over hun pensioen, is onvoldoende. Daarmee laten werkgevers niet alleen de mogelijkheid liggen hun medewerkers te helpen met het maken van de juiste pensioenkeuzes. Ze missen ook de kans zich te onderscheiden met hun pensioenregelingen, die vaak vijftien tot twintig procent van de loonsom in beslag nemen.

Dat stelt Mr. Theo Gommer MPLA in het whitepaper ‘Pensioen nieuwe stijl voor de toekomstige arbeidsmarkt’, geschreven in opdracht van salaris- en HR-dienstverlener ADP



Pro-actief optreden
Werknemers krijgen, als gevolg van verwachte veranderingen in het pensioenstelsel, meer verantwoordelijkheid over hun pensioen. De hulp van werkgevers en HR-afdelingen is daarbij essentieel. Om niet passende pensioenkeuzes van werknemers tegen te gaan, moeten HR-afdelingen pro-actiever optreden bij het geven van pensioeninformatie. Daarvoor is het noodzakelijk dat HR-medewerkers zich de komende jaren voorzien van de nodige kennis en kunde over pensioenen. Want die kennis is nu nog onvoldoende, stelt Gommer. 

Heldere pensioencommunicatie
Gommer is partner bij de Akkermans & Partners Groep en tevens directeur van het Wetenschappelijk Bureau van het bedrijf. Hij stelt dat HR-afdelingen de pensioenkeuze van werknemers kunnen bevorderen door te investeren in heldere communicatie over pensioenen. In het whitepaper toont Gommer aan dat HR-afdelingen op het moment vaak niet meer weten dan het overige personeel. En dat terwijl juist nu duidelijkheid over pensioenmogelijkheden is gewenst. "Door vergrijzing en toename van de levensverwachting is het huidige pensioenstelsel niet meer houdbaar. HR-afdelingen laten hier kansen liggen. De rol van HR moet daarom structureel veranderen van administratief en reactief naar pro-actief en adviserend," aldus Gommer. 

‘Empoweren’ werknemer
De aankomende groep gepensioneerden heeft een veel te rooskleurig beeld van de pensioenhoogte, zo blijkt uit onderzoek. Vaak wordt pas op de pensioendatum duidelijk wat de werknemer aan pensioen heeft opgebouwd. Om toekomstige verrassingen te voorkomen, is het belangrijk werknemers goed voor te lichten over de pensioenmogelijkheden. Het verhogen van de pensioenpremie wordt in de toekomst namelijk lastiger, doordat het aantal gepensioneerden sneller stijgt dan het aantal werknemers. "Nu zijn er nog vier werkenden op één gepensioneerde. In 2040 zal dit twee op één zijn," aldus Gommer.  Om werknemers goed voor te bereiden op de toenemende individualiteit over het pensioen, moeten ze ‘empowered’ worden, stelt Gommer. De werknemer moet meer financiële kennis krijgen om tot een goede keuze te komen. Maar ook zelfvertrouwen speelt een rol. HR-afdelingen kunnen dat stimuleren. "Voorlichtingsbijeenkomsten, informatie en snelle eerstelijnshulp over pensioenen worden van groot belang voor werknemers. HR-afdelingen kunnen hierin uitkomst bieden," zegt Gommer. "Werknemers zullen zichzelf ook meer moeten verdiepen in de pensioenmaterie, maar zonder instructies zijn ze onbedachtzame bestuurders van hun eigen ‘pensioenstuur’." 

Onderscheidende arbeidsvoorwaarde

Hoewel pensioenpremies werkgevers zo’n vijftien tot twintig procent van de loonsom kosten, worden ze vaak voor lief genomen door de werknemer. "Het pensioen wordt vaak gezien als een vanzelfsprekende bijkomstigheid. Daarbij wordt de bijdrage door de werkgever weleens vergeten, terwijl dit een belangrijk aspect is voor het spaarpotje voor later," zegt Gommer. Volgens de pensioendeskundige kan uitleg voor meer waardering zorgen. "Pensioen wordt dan meer als onderscheidende arbeidsvoorwaarde gezien. Dit zorgt voor meer betrokkenheid bij werknemers en werkgevers."  Om pensioenregelingen om te vormen van een neutrale vanzelfsprekendheid naar een positief ervaren arbeidsvoorwaarde, is het belangrijk dat de HR-afdeling actief betrokken is bij alles omtrent pensioenen, meent Gommer. Werkgevers en HR-afdelingen die de bewuste keuze maken hun werknemers een hand toe te reiken bij het kiezen van een pensioenregeling, kunnen zich op dit gebied onderscheiden. "Hiermee hebben ze een streepje voor bij hun toekomstige en huidige werknemers. Ze moeten echter wel beseffen dat ze heel wat in huis moeten hebben om het imago van een pensioenregeling om te vormen," aldus Gommer "HR-afdelingen moeten over voldoende kennis en tools beschikken om het bespreken van het pensioen aantrekkelijk te maken. Pro-actief handelen is dan een vereiste om het imago van ‘last’ te veranderen in ‘lust’. Pensioen is dan niet alleen meer een gewaardeerde arbeidsvoorwaarde, maar ook een onderscheidend HR-instrument." 

Imagoverandering

Salaris- en HR-dienstverlener ADP onderschrijft het belang van imagoverandering van pensioenregelingen. "Het is zeer belangrijk dat werknemers gestimuleerd worden om meer aandacht te besteden aan hun pensioenregeling. Ze moeten niet pas op de bereikte pensioendatum erachter komen waarvoor ze hebben gekozen," zegt Hein Brockhoff, Algemeen Directeur bij ADP Nederland. De salaris- en HR-dienstverlener behandelt meer dan 400.000 pensioenuitkeringen per maand. Hiertoe behoren ook fondsen die al de keus hebben gemaakt om het administratieve deel van de uitkeringen uit te besteden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vertrouwen in pensioenfondsen daalt
 ‘Werkgevers moeten pensioenambities bijstellen’
 Europese werknemers wacht armoedig pensioen
 Nederlander weet niet hoeveel hij nodig heeft voor pensioen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10