zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sociale media nog lang niet volledig benut

10 september 2010 - De groei van sociale media is fenomenaal. De populariteit van platformen als Facebook, Twitter, LinkedIn, Netlog, Hyves, blogs, Video- en Photowebsites in combinatie met de lage instapdrempel maken deze media tot ideale tools voor bedrijven en marketeers om hun klanten te bereiken.

Het woord ‘sociaal’ in sociale media impliceert dat er een heuse conversatie plaats gaat vinden. Dat leidt tot nieuwe uitdagingen: visibiliteit, monitoring en engagement, zo stelt Mic Adam van Vanguard Leadership. Als men deze drie elementen negeert dan worden er heel wat kansen gemist, wordt er misschien zelfs imagoschade geleden. Omdat deze drie elementen inderdaad vaak genegeerd worden, stelt Adam dat sociale media vaak nog steeds geen deel uitmaken van de bedrijfsstrategie. 



Beperkte visibilieit.
Veel bedrijven (71 procent) hebben wel een profiel op sociale media maar slechts 25 procent verwijst hier direct naar vanaf de corporate website. LinkedIn is het meest populair. Minder dan de helft van de bedrijven heeft een profiel op Twitter of Facebook.
Luistert u echt?
Wanneer we het hebben over monitoring, dan kunnen we drie types onderscheiden: wat wordt er gezegd over het bedrijf, de producten en de werknemers; wat wordt er geplaatst op de sociale media profielen van een bedrijf en wat zeggen de eigen mensen van het bedrijf op social media platformen (privacy kan hier een probleem vormen). Het onderzoek toont aan dat bedrijven niet echt luisteren naar wat er tegen hen wordt gezegd. Twitter lijkt op dit gebied het best te scoren, terwijl Facebook bijna alleen wordt gebruikt om (gratis) publiciteit te genereren. 

Gebrek aan conversatie!

Sociale media worden voornamelijk gebruikt om informatie te verspreiden maar niet om de conversatie aan te gaan. Slechts 45 procent van alle Twitterberichten in de test werden beantwoord. Van de Facebookberichten waren dat zelfs minder dan vijf procent. De personen die verantwoordelijk zijn voor de sociale media accounts van bedrijven – voor zover die er al zijn –beheren deze accounts bovendien met veel minder respect en professionalisme dan hun eigen persoonlijke accounts.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Manager is steeds meer overtuigd van mogelijkheden sociale media
 Bent u wel te vinden op sociale media?
 Vijf tips om u te profileren op sociale media
 Vijf aandachtspunten voor u sociale media integreert in uw bedrijfsvoering
 
 
reacties
 
Reclamebureau  |   | 
11-09-2010
 | 
16:05 uur
''...maken deze media tot ideale tools voor bedrijven en marketeers om hun klanten te bereiken.'' Het 'probleem' is dat veelal marketeers social media inzetten met de doelstelling: meer verkoop. Social media is pure communicatie, er is sprake van échte interactie. Perfect kanaal voor reputatiemanagement, naamsbekendheid of andere communicatiedoelstellingen.
Civile  |   | 
12-09-2010
 | 
15:59 uur
Dat leidt tot nieuwe uitdagingen: visibiliteit, monitoring en engagement.............

Maar beste mensen toch, laten we nu toch in hemelsnaam even gewone taal gebruiken, taal die iedereen begrijpt.

Even heel sec. De 'social Media', zoals die er nu ongeveer ligt, kent basaal twee wegen. Prive en een zakelijke.

Zakelijk

Media zoals Linkedin, Plaxo e.d. worden vaker door professionals gebruikt en daar vinden we vaak dan ook persoonlijk zakelijke infornatie terug.

Ontlenen

Wat kun je nu feitelijk aan die zakelijke media ontlenen? Dat is maar helemaal afhankelijk van wat die persoon voor zichzelf en van zichzelf laat zien. Daar kun je verder als bedrijf zijnde niet veel meer dan ter kennisgeving aannemen, even er vanuit gaande dat die betreffende informatie dan ook werkelijk klopt.

Prive

Hyves, facebook, tagged, etc? Mijn hemel!!!
Gaat u daar ook maar iets an ontlenen of werkelijke waarde toekennen? Er zijn mensen die bijvoorbeeld op facebook af en toe een kleine 'online' game aan het spelen zijn.

ommigen onderhouden zo contact met kennissen en familieleden en onderhouden of een luchtige manier een hobby. Ook zie je mensen net iets verder gaan en er foto's op zetten waarbij je misschien zakelijk een mening zou kunnen hebben, maar prive blijft nog altijd prive.

Ik ben een automatiseerder. Ik heb mede aan de voet gestaan van die media. In de zin dat ik altijd een van de eersten ben geweest de ermee in aanraking kwam en ik kan u boekdelen schrijven.

Tragiek, humor, Over done, not done .... alle aspecten zoals je die ook in het dagelijkse leven tegen komt. Het is maar net zo [on]betrouwbaar als de presentatie van een verkoper die u in
iets' wil doen geloven.

Sommige verkopers zijn daar sterren in, het merendeel van de verkopers 'sucks' domweg. Waarom? Heel simpel. Je hebt nu eenmaal sterverkopers en je hebt nu eenmaal veel meer, niet zulke ster verkopers. Need I say more?

Hetzelfde principe gaat op voor 99% van de HR assessment methodieken die niet werken en die excelleert dan weer in die 1 of misschien 5%

Ik ben hier heel eerlijk. Vanuit mijn ervaring van de werkelijke praktijk, neem het gebruik van social media vooral met een korrel zout.

Zoek je een goede? Kijk dan in Linked in of Plaxo, gewoon om er twee te noemen en diegene die gewoon alle opties open zetten, die kun je gewoon bellen en benaderen.

Kijken naar Hyves, facebook, tagged en soorten? Mocht je iemand aannemen die daar een profiel heeft, vraag diegene dan of de inhoud niet zo gek veel kwaad kan zakelijk maar ontleen er in godesnaam niet de wereld aan.

Gebruik het zeker niet als acceptatie criterium in een sollicitatie procedure want u loopt werkelijk kans waardevolle kandidaten zomaar te missen. n terecht in dergelijke gevallen ben ik bijna geneigd te zeggen.

Wilt u meer weten over social media en hoe ermee om te gaan? Just call me en we hebben een goed gesprek.


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10