zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Winstdeling verhoogt productiviteit

6 augustus 2010 - Bijna de helft van de ondervraagde Nederlandse werknemers denkt dat zij productiever zouden zijn als zij zouden delen in de winst of een eigendomsbelang zouden hebben in het bedrijf waar zij werken. Dat blijkt uit het meest recente onderzoek van Kelly Services.

De resultaten zijn onderdeel van de Kelly Global Workforce Index, waaraan ongeveer 134.000 mensen in Noord-Amerika, Europa, en Azië en de Pacific mededen, onder andere in Nederland. 



Prestatie

Uit het onderzoek bleek verder dat 24 procent van de werknemers op dit moment een salaris heeft waarvan een deel afhankelijk is van prestatiedoelstellingen. Ondervraagde werknemers van generatie Y (18-29 jaar) hebben iets vaker een salaris dat op de een of andere manier gekoppeld is aan hun prestaties dan hun collega's van generatie X (30-47 jaar) en de babyboomgeneratie (48-65 jaar).
Bijna een kwart (22 procent) van degenen die geen prestatieafhankelijk salaris hebben, denkt dat zij productiever zouden zijn als hun inkomen gekoppeld zou zijn aan het behalen van doelstellingen. Daarbij was generatie Y de grootste voorstander. 

Gezondheid

Verder vinden de ondervraagden dat werkgevers een grotere rol kunnen spelen in de verbetering van de gezondheid van hun personeel, blijkt uit het onderzoek. Meer dan de helft van de respondenten meent dat werkgevers een gezondere levensstijl moeten stimuleren, bijvoorbeeld stoppen met roken, afvallen of meer gaan bewegen. 

Vertrouwen

Astrid Akse, HR Manager Benelux van Kelly Services: "Veel werknemers staan er positief tegenover dat hun inkomen gedeeltelijk gekoppeld wordt aan hun individuele prestaties of de bedrijfsresultaten. Dit geeft aan dat zij vertrouwen hebben in de eigen werkprestaties en vinden dat zij mogen delen in de opbrengst die de verhoogde productiviteit oplevert." "Opvallend genoeg zien we ook steeds meer dat werknemers verwachten dat werkgevers een gezonde levensstijl en werkplek voor hun personeel niet alleen stimuleren, maar daar ook actief aan bijdragen. Dit kan zowel op werkgevers als werknemers een positieve uitwerking hebben." 

Meer Nederlandse resultaten

Overige resultaten uit het onderzoek in Nederland over secundaire arbeidsvoorwaarden:
- 49 procent geeft aan dat winstdeling of een eigendomsbelang hen zou motiveren om beter te presteren. Dit geldt sterker voor mannen dan voor vrouwen.
- Prestatiebeloning komt het meest voor in de sector techniek, de zakelijke dienstverlening, nutsbedrijven en de farmaceutische industrie.
- Arbeidsvoorwaarden die naast het salaris het belangrijkst worden gevonden zijn opleiding, gevolgd door flexibele werktijden, pensioenvoorzieningen, vakantie- en vrije dagen en gezondheidsvoorzieningen.
- 72 procent vindt dat gezondheidsinitiatieven vanuit de werkgever onderdeel zouden moeten zijn van de arbeidsvoorwaarden.
- De gezondheidsinitiatieven van de werkgever die het hoogst worden gewaardeerd zijn ziektekostenverzekering, gevolgd door sportabonnementen/-mogelijkheden of kortingen daarop, een rookvrije omgeving en een corporate bewegingsprogramma.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bonus daalt, maar relatie met prestatie is nog altijd zoek
 Nederlandse werknemer scoort het best op motivatie en werkvermogen
 Prestatiebeloning verslechtert prestaties
 Niet tevreden maar proactieve medewerkers leiden tot de beste resultaten
 
 
reacties
 
Helma van Wanrooij  |   | 
6-08-2010
 | 
07:42 uur
Het klinkt logisch en was ook mijn gedachten, maar ik heb enig moment de proef op de som genomen en daaruit bleek dat bepaalde functiegroepen niet of nauwelijks bevattelijk zijn voor provisieachtige constructies. Commerciele mensen wel, uiteraard zou ik haast zeggen.

Bijvoorbeeld veel administratieve mensen (bedrijfsbreed) gaven aan het proces niet te kunnen beinvloeden en zou dus alleen maar frustrerend worden. Ik kan wel wat bedenken wat het proces wel positief beinvloed, maar het gaat om de gedachtengang van die mensen.
Ik kan me dus deels vinden in dit artikel.
René van Leeuwen  |   | 
6-08-2010
 | 
10:08 uur
Tja, de aloude vraag bonus of niet?

In: ''De motivatiemythe'' toont Reinhard Sprenger goed aan waarom bonussen niet werken.

Een aantal nadelen: financiële prikkels zijn gauw uitgewerkt. Volgend jaar wil ik een hogere bonus dat dit jaar.

Als ik voor mijn bonus mede afhankelijk van mijn collega ben, dan zal ik er veel moeite mee hebben, wanneer deze zich ziek meldt.

Als mijn collega tevens ook mijn concurrent is, dan kan dat de verhouding negatief beïnvloeden.

Hoe eerlijk is het? Ik moet op mijn tenen lopen om mijn resultaat te behalen en mijn collega doet het fluitend. Wie heeft hier dan beter gepresteerd?

En, wat te doen bij verlies?

In sommige trainingen die ik geef, komt de bonusvraag ook aan de orde. Menigeen denkt dat een hoger salsris en/of bonus wel prikelend werkt.
Deze mensen vraag ik dan een beroep te noemen dat ze absoluut verschrikkelijk lijkt. Als ik hen dan vervolgens zeg dat ik een dergelijke baan (wel voor de komende 20-30 jaar) voor hen heb met 50% netto meer salaris, dan geeft men niet thuis.

NB Wellicht is de vraagstelling van het onderzoek niet helemaal gelukkig. Het is immers een vraag naar hoe men denkt dat het zou zijn als...
Veel inzichtelijker en meer valide lijkt mij om terug te kijken en te vragen wat motiverend gewerkt heeft.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10