23 februari 2009 - Porsche heeft meer details bekend gemaakt van de Cayenne hybride die in 2010 op de markt komt. De Cayenne S Hybrid levert volgens Porsche de prestaties van een
V8 in combinatie met het verbruik van een viercilinder.
In de zomer van 2007 wist Porsche ons al te verrassen met de eerste details en foto´s van de Cayenne Hybrid. De informatie daarbij was echter summier. En dat is ook niet vreemd, het ging toen namelijk om het eerste rijdende prototype die nog verre van productierijp was. Inmiddels heeft Porsche ons meer concrete details kunnen meedelen en is bekend geworden dat de Cayenne hybrid volgend jaar als Cayenne S Hybrid op de markt komt.
V6 en elektromotor
De hybrideaandrijfunit wordt gevormd door een verbrandingsmotor, elektromotor, accupakket en de Hybrid Manager. De verbrandingsmotor is een supercharged 3.0 liter V6 van Audi. De motor ontwikkelt een vermogen van 333 pk en een koppel van 439 Nm (2.900 - 5.300 tpm). Daaraan gekoppeld is een 52 pk sterke elektromotor die goed is voor een koppel van 300 Nm. De NiMH-accu´s zijn zo compact mogelijk gebouwd en het pakket past daardoor op de plaats van het reservewiel.
V8 prestaties, viercilinder verbruik
Porsche claimt dat de Cayenne S Hybrid de prestaties van een V8 combineert met het verbruik van een viercilinder. Concreet zal de CO2-uitstoot met zo´n 20 procent verminderen ten opzichte van een gelijkwaardige gewone SUV. De 0-100 km/h sprint verloopt in 6,8 seconden en het verbruik zal minder dan 9 liter per 100 km bedragen. De Hybrid Manager vormt het hart van het systeem en coordineert de aandrijving. Daarmee is het mogelijk om de benzine- en elektromotor gezamelijk te laten opereren, de elektromotor alleen en ook de verbrandingsmotor alleen. Wordt de elektromotor alleen gebruikt dan rijdt men uiteraard emissievrij, maar dat kan volgens Porsche slechts 5 km. Wanneer alleen de benzinemotor draait dan wordt de elektromotor gebruikt als generator om energie op te wekken en op te slaan. Aan de motoren heeft Porsche een achttraps automaat gekoppeld. De topsnelheid wordt behaald in de zesde versnelling, maar de zevende en achtste functioneren als een soort van overdrive.
In 2010 op de markt
In 2010 zal de Porsche Cayenne S Hybrid op de markt komen. Alle exacte specificaties worden nog gemeten en berekend. Een soortgelijk systeem komt ook in de Panamera liggen. Die komt namelijk volgend jaar ook als Hybrid op de markt.