zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Meer details Porsche Cayenne S Hybrid

 

23 februari 2009 - Porsche heeft meer details bekend gemaakt van de Cayenne hybride die in 2010 op de markt komt. De Cayenne S Hybrid levert volgens Porsche de prestaties van een V8 in combinatie met het verbruik van een viercilinder.

In de zomer van 2007 wist Porsche ons al te verrassen met de eerste details en foto´s van de Cayenne Hybrid. De informatie daarbij was echter summier. En dat is ook niet vreemd, het ging toen namelijk om het eerste rijdende prototype die nog verre van productierijp was. Inmiddels heeft Porsche ons meer concrete details kunnen meedelen en is bekend geworden dat de Cayenne hybrid volgend jaar als Cayenne S Hybrid op de markt komt.



V6 en elektromotor
De hybrideaandrijfunit wordt gevormd door een verbrandingsmotor, elektromotor, accupakket en de Hybrid Manager. De verbrandingsmotor is een supercharged 3.0 liter V6 van Audi. De motor ontwikkelt een vermogen van 333 pk en een koppel van 439 Nm (2.900 - 5.300 tpm). Daaraan gekoppeld is een 52 pk sterke elektromotor die goed is voor een koppel van 300 Nm. De NiMH-accu´s zijn zo compact mogelijk gebouwd en het pakket past daardoor op de plaats van het reservewiel.

V8 prestaties, viercilinder verbruik
Porsche claimt dat de Cayenne S Hybrid de prestaties van een V8 combineert met het verbruik van een viercilinder. Concreet zal de CO2-uitstoot met zo´n 20 procent verminderen ten opzichte van een gelijkwaardige gewone SUV. De 0-100 km/h sprint verloopt in 6,8 seconden en het verbruik zal minder dan 9 liter per 100 km bedragen. De Hybrid Manager vormt het hart van het systeem en coordineert de aandrijving. Daarmee is het mogelijk om de benzine- en elektromotor gezamelijk te laten opereren, de elektromotor alleen en ook de verbrandingsmotor alleen. Wordt de elektromotor alleen gebruikt dan rijdt men uiteraard emissievrij, maar dat kan volgens Porsche slechts 5 km. Wanneer alleen de benzinemotor draait dan wordt de elektromotor gebruikt als generator om energie op te wekken en op te slaan. Aan de motoren heeft Porsche een achttraps automaat gekoppeld. De topsnelheid wordt behaald in de zesde versnelling, maar de zevende en achtste functioneren als een soort van overdrive.

In 2010 op de markt
In 2010 zal de Porsche Cayenne S Hybrid op de markt komen. Alle exacte specificaties worden nog gemeten en berekend. Een soortgelijk systeem komt ook in de Panamera liggen. Die komt namelijk volgend jaar ook als Hybrid op de markt.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10