24 oktober 2016 - 'Na downsizing komt upsizing'. Nu steeds vaker blijkt dat het werkelijke voordeel van een kleine motor in twijfel wordt getrokken, zet dit de deur voor " een comeback van " grotere motorvolumes op een kier.
Nu kun je acuut gaan reppen: 'Zie je nu wel. Ik had het nog zo gezegd!' Maar wacht eens even. Heb je je weleens afgevraagd of de auto-industrie à¼berhaupt vol had ingezet op downsizing als de eisen rond allerhande emissie-eisen niet zo streng en bij vlagen zelfs absurd zouden zijn geweest? Om eventjes voor eigen parochie te praten: wijzelf denken van niet of in elk geval niet in het moordende tempo zoals tijdens het afgelopen decennia. Ja, de autobranche moet haar leven verbeteren. Dat vindt het zelf ook. Net als wij overigens. Maar geldt dat niet voor iedere industrie? En is de druk van bovenaf op die industrieën rond de kwestie 'milieu en zo' ook zo hoog? Wij hebben zo onze twijfels. Anders gezegd: de auto-industrie is er zeker niet alleen schuldig aan dat het fenomeen downsizing enigszins is geflopt. Ze stond in zeker mate met de rug tegen de muur. 'Het is dit of over en uit!', was de boodschap van met name EU-idealisten met witte boorden.
Lucratief dankzij inventiviteit Hoewel nu blijkt dat downsizing " in de praktijk " niet dat heeft gebracht wat ervan verwacht werd (minder schadelijke stoffen in de lucht), heeft de auto-industrie ook de vruchten ervan kunnen plukken. De pressie om inventief te zijn heeft namelijk heel wat merken geen windeieren gelegd. Kleine motoren " voorzien van gedwongen innovaties " doen het nu eenmaal nog beter in de homologatiecyclus en daardoor ook in de showroom, al dan niet geholpen door fiscale voordeeltjes. Kassa!
Nieuwe testnormen Dat kleine motoren in de praktijk helemaal niet zoveel zuiniger en schoner zijn dan hun grote broers (iets dat de kenner voor de hele downsize-stroming op gang kwam al aanvoelde), heeft sommigen boven in de boom nu eindelijk wakkergeschud. Er komen nieuwe testnormen die nauwer bij de realiteit moeten aansluiten. De punten en komma's worden nog gezet, maar dat kleine motoren hun kunstmatige voordeel gedeeltelijk of geheel zullen moeten prijsgeven staat nu al als een paal boven water.
Naar luchtje Bovendien, downsizing kan dan wel goed zijn voor de CO2-uitstoot (en dan nog voornamelijk op papier), het heeft behoorlijk wat kunstgrepen zoals directe injectie, schakelindicatoren, start/stop-systemen nodig om tot voldoende vermogen te komen. En die kunstmatigheden leveren ter hoogte van de uitlaatgassen neveneffecten op. Hogere NOx-waarden bijvoorbeeld, maar ook koolstofmonoxide, onverbrande koolwaterstoffen en andere soorten fijnstof. Zaken die in tegenstelling tot CO2 (dat een broeikasgas is, maar onschadelijk is voor de mens) in verband gebracht worden met tal van ziektes en aandoeningen.
Upsizing de oplossing? Analisten denken nu al dat meer realistische testomstandigheden in combinatie met strengere uitstootnormen het einde zullen betekenen voor dieselmotoren met een slagvolume kleiner dan 1.5 liter. Over benzinemotoren tot 1.2 liter wordt hetzelfde gedacht. Voor autofabrikanten zal het eenvoudigweg onmogelijk zijn om zulke motoren aan de nieuwe norm te laten voldoen. Er wordt immers ook nog steeds rekening met de grootte van een motor. De toegestane emissiewaarde is namelijk in verhouding tot het slagvolume, waardoor een grotere motor meer mag uitstoten. Zo mag een 3.0 liter bijvoorbeeld drie keer zo veel uitstoten dan een 1.0 liter.
Klant grote winnaar Grotere motoren stoten van nature minder (écht) schadelijke stoffen uit en voldoen daarbij makkelijker aan de eisen omdat ze per saldo meer mogen uitstoten. Maar de auto-industrie heeft dan nog wel te kampen met de CO2-afgifte " die dan weer hoger ligt bij grotere slagvolumes. Daarvoor moet dan nog een oplossing gevonden worden en nu al wordt in de richting gekeken van hybride of plug-in-hybride.Meer en meer auto's zullen hiervan worden voorzien. Dat klinkt als een dure optie, maar vergeet niet dat er hierdoor bespaard kan worden op eerdergenoemde kunstgrepen (die aan de uitlaat alleen maar meer schade toebrengen). Onder aan de streep hoeft het dus niet veel meer te kosten voor de klant. Sterker, die krijgt mogelijk precies waar het altijd om heeft gevraagd: meer vermogen en meer souplesse bij een realistischer verbruik en uitstoot, tegen vergelijkbare prijzen. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.