Na een lange dag werken besluit u vandaag eten te halen in een afhaalrestaurant. Blijkbaar bent u niet de enige. De ontvangstruimte staat vol en het personeel is druk in de weer om alle bestellingen af te handelen. Tussen alle stress door gaat de telefoon. Een medewerker laat meteen alles liggen waar ze mee bezig is om de oproep te bentwoorden. U hoort dat ze een telefonische bestelling opneemt, die blijkbaar voorgaat. ‘En u bent er over tien minuten?’, hoort u de medewerker vragen. Het schiet door uw hoofd dat deze klant zijn maaltijd waarschijnlijk al (tussendoor) komt ophalen voordat u ook maar aan de beurt bent. Dit geeft u het gevoel dat u krijgt als u in de file staat en er een passerende rij auto’s voor u invoegt.
Een dwingend karakter
De telefoon heeft een dwingend karakter en niet alleen in dit restaurant. Het komt vaak voor dat gesprekken onderbroken worden omdat het rinkelen van de telefoon directe aandacht vraagt. Op zich is dat niet zo vreemd. De persoon aan de andere kant van de lijn wil misschien niet wachten of weet niet dat u er bent. U weet ook niet hoe urgent de boodschap is. Als u niet meteen opneemt, verliest u misschien een klant. Bijzonder genoeg wordt het door de meeste mensen probleemloos geaccepteerd dat u voorrang geeft aan het rinkelende apparaat. Toch verandert dat in deze tijd waarin iedereen 24 uur per dag telefonisch bereikbaar kan zijn. Er ontstaat steeds meer besef dat er momenten zijn waarop je telefoon uit moet staan en dat een oproep kan worden weggedrukt. Soms hebben actuele zaken en mensen meer prioriteit.