Medewerkers hebben soms maar weinig informatie nodig om er snel conclusies uit te trekken en deze te verspreiden via het informele circuit. Op die manier kunnen er geruchten ontstaan die vervormd hun weg vinden. Managers zijn niet altijd even blij met deze verhalenstroom. Toch is het wel begrijpelijk dat er soms geruchten ontstaan en worden verspreid. Net als roddels hebben geruchten een functie. In onzekere situaties zoeken medewerkers naar verklaringen en nieuwe informatie. Ze proberen hun eigen gedachten over wat ze gezien of gehoord hebben te toetsen aan wat anderen daarvan vinden. Door hun kennis te vergelijken met die van hun collega’s, gaan ze na of deze hetzelfde denken en veronderstellen als zijzelf.
Geruchten over een reorganisatie
De directie van uw bedrijf heeft enkele weken geleden in het MT de plannen gepresenteerd voor een aankomende reorganisatie. Sinds die tijd is het MT verschillende malen extra bijeen gekomen. Een en ander is nog in een pril stadium. Behalve de directie, de OR en het MT weet niemand nog iets concreets over de veranderingen die op stapel staan. De medewerkers voelen wel dat er iets gaande is, maar hebben nog geen informatie gekregen over wat er aan zit te komen. Toch ontstaat hier binnen de kortst keren een geruchtenstroom over binnen de organisatie. U vraagt zich af hoe dat mogelijk is. Heeft er misschien toch iemand gelekt of trekken de medewerkers gewoon allerlei conclusies uit de weinige informatie die ze hebben?