Elke organisatie kent problemen die de voortgang in de richting van gestelde doelen belemmeren. En het is vaak aan de manager om te zoeken naar de juiste oplossing van die problemen. Maar voor dat u daarmee begint, is het belangrijk te onderzoeken of er echt wel een probleem is en of ú dat moet oplossen. In mijn artikel Wat is nu eigenlijk het probleem legde ik de nadruk op de diepteanalyse van problemen. Soms spelen er bijvoorbeeld belangen van anderen waardoor de problemen in stand worden gehouden. Kijk voordat u iets gaat oplossen eens hoe het probleem is ontstaan en welke factoren daarbij een rol speelden. Vaak kunt u veel bereiken door afstand van de problemen te nemen.
De oplossing is nabij
Veel problemen vragen gewoonweg om een oplossing voordat u weer verder kunt. Toch blijkt dit niet altijd zo simpel. Allereerst is het de vraag of elk probleem wel (volledig) kan worden opgelost. Een puzzel waarvan een stukje ontbreekt, kan bijvoorbeeld niet worden opgelost. En het leven (werk) zit vol met incomplete puzzels. Vaak kunt u daarbij wel een situatie bereiken waarbij de oplossing nabij is. Het eindresultaat is dan niet hetzelfde als het gestelde doel maar benadert dat behoorlijk. Het is een resultaat dat leidt tot voldoende tevredenheid. Maar of u dit resultaat zult bereiken is sterk afhankelijk van de oplossingsstrategie die u hanteert.