Op de derde donderdag van april is het Secretaressedag. Dit jaar valt dat op 16 april. Op deze dag kunt u extra aandacht geven aan het veelzijdige werk van uw secretaresse(s). Sommige mensen hebben moeite met zo’n speciale dag, net als de Nationale Complimentendag. Zij vragen zich af waarom men per se een dergelijke dag nodig heeft om stil te staan bij iemands prestaties en hem daarvoor bijzonder te waarderen. Deze positieve aandacht zou er immers het hele jaar moeten zijn – elke dag opnieuw. Het is beter om medewerkers te waarderen voor specifieke werkzaamheden die er op dat moment uitspringen, dan hen eens per jaar te verblijden met een bloemetje omdat ze toevallig secretaresse zijn, zo is het idee.
Niemand overslaan
Als u er voor kiest om mee te doen met Secretaressedag, kunt u immers geen enkele secretaresse overslaan. U zult dus ook de secretaresses moeten waarderen waarvan u juist meent dat ze onder de maat presteren. Deze aangelegenheid kunt u niet aangrijpen om uw kritiek op het functioneren van een medewerker publiek te maken door haar een bloemetje te onthouden. Impliciete kritiek is fnuikend. Bovendien dient u kritieken te reserveren voor individuele gesprekken zoals het functionerings- en beoordelingsgesprek. Nog beter is het om de medewerker te begeleiden en te sturen op het moment dat het verkeerd gaat. U kunt de kritieken dan zelfs helemaal achterwege laten of ze in een opbouwende vorm gieten. Niet uw kritische woorden, maar uw ondersteunende aanpak maken dan het verschil. Hoe dan ook, zowel kritieken als complimenten dient u niet op te sparen.