In elke organisatie kunnen dingen verkeerd gaan. Het is dan belangrijk om te kijken waardoor de fouten zijn veroorzaakt en te streven naar verbetering. In de praktijk blijkt er echter vaak nog wat anders te gebeuren. De betrokken medewerkers – en misschien u ook – houden zich dan bezig met de schuldvraag. De vraag die centraal staat is dan niet: ‘Hoe heeft dit kunnen gebeuren en hoe kunnen we dat verbeteren?’ maar ‘Wie heeft dit gedaan, en hoe zullen we hem daarop aanspreken?’ In dit artikel staat de benadering van de ‘schuldige’ bij fouten centraal. Zoekt u een zondebok? Wat leveren verwijten op? Hoe is het om schuld toe te geven? Moet u de verantwoordelijkheid nemen voor fouten die u niet gemaakt heeft?
Heb ik gelijk of ongelijk?
Als er iets fout gaat is de communicatie vaak gericht op de oorzaak, maar soms ook op de veroorzaker daarvan. Er wordt geanalyseerd hoe het mis heeft kunnen lopen en wie daar betrokken in zijn geweest. Soms confronteren medewerkers elkaar dat de ander iets nagelaten of juist iets gezegd of gedaan heeft, waardoor de huidige situatie is ontstaan. Niemand wil de schuld toegeven en er ontstaat een welles-nietes spel.