Uw bedrijf valt of staat bij de motivatie van de medewerkers. Bij veranderingstrajecten en ontwikkelingen van nieuwe producten is voor u een belangrijke taak weggelegd. Behalve informeren over nieuwe plannen, dient u de medewerkers te motiveren en enthousiasmeren. In deze tijd volstaat het niet meer om te motiveren door middel van straffen en belonen. We worden intrinsiek gemotiveerd. Ontwikkelingsmogelijkheden, gevoel van autonomie en voldoening in het werk zijn onze belangrijkste motivatoren. Hoe kunt u daar aan bijdragen?
Motivatie van binnenuit
De oude behavioristische psychologie ging er vanuit dat mensen alleen door conditionering, middels straffen en belonen, gemotiveerd worden om nieuwe dingen te leren en te doen. De psychologen hadden het idee dat iedereen zijn leven begon als een ongeschreven blad. Elke motivatie vond zijn oorsprong in factoren buiten onszelf. We werden extrinsiek gemotiveerd door ervaringen, straf en beloning. Later werd ontdekt dat we ook van binnenuit gemotiveerd worden om iets te leren en nieuwe taken uit te voeren. Deze intrinsieke motivatie wordt gestuurd door gevoelens van tevredenheid en voldoening over het werk zelf. Onze aangeboren behoeften aan autonomie, bekwaamheid en verwantschap zorgen er ook voor dat we spontaan in actie komen zonder dat we daarvoor van buitenaf gestimuleerd hoeven te worden.