Om dingen, situaties en mensen te kunnen beoordelen, trekt u voortdurend vergelijkingen. Daarbij gaat u uit van bepaalde standaarden of van het gedrag van anderen. In dit artikel leest u hoe uw beoordelingen tot stand komen en welk effect u ermee kunt bereiken. Waar vergelijkt u het functioneren van uw medewerkers mee? Wat beoogt u met uw oordeel? Waar liggen uw beperkingen bij het beoordelen?
Een nieuwe wasmachine
Uw wasmachine heeft het begeven en u gaat op zoek naar een nieuwe. Om een goede keuze te kunnen maken, maakt u verschillende vergelijkingen. U kijkt op het internet en leest over de functies van de verschillende apparaten. Allereerst maakt u een vergelijking tussen de machine die u had en de apparaten die nu worden aangeboden. U wilt graag gebruik maken van de functies die u al kent en hecht waarde aan gebruiksvriendelijkheid. Verder kijkt u wat in de laatste jaren voor extra’s is ontwikkeld. Vervolgens vergelijkt u de verschillende aangeboden apparaten met elkaar. Welk apparaat biedt de meeste interessante snufjes? Natuurlijk vergelijkt u ook de prijzen en de service van de verschillende aanbieders. Uiteindelijk beoordeelt u welk apparaat het meest geschikt voor u is en waar u dit gaat kopen. U geeft voor uzelf een waardeoordeel aan het apparaat: goed of slecht.