Als manager van het middenkader zit u soms in een vervelende tussenpositie. De directie bedenkt iets en als middelmanager moet u ervoor zorgen dat het tot stand gebracht wordt. Wanneer de plannen met succes worden uitgevoerd, krijgen de bedenkers en de uitvoerders daarvan alle eer. Maar als het fout gaat, ligt het al snel aan de interventies van de middelmanager. Er zijn ook momenten dat een middelmanager zich het doorgeefluik van slecht nieuws voelt. Middelmanagers beklagen zich vaak – vooral bij hun partner – over deze positie. Hoe gaat u hiermee om?
Van twee kanten onder vuur Een middelmanager ligt soms van twee kanten onder vuur. Van bovenaf ontvangt u opdrachten die niet altijd goed vallen bij uw personeel. U stuit dan op weerstand. U moet dan enerzijds uw team motiveren om ideeën uit te werken waar u misschien zelf ook niet helemaal achter staat. Anderzijds moet u naar het hogere management optreden als advocaat voor uw mensen. U komt dan op voor de belangen van uw personeel, zonder dit openlijk met hen te kunnen bespreken. U mag aan uw team namelijk niet laten blijken dat u hun weerstand eigenlijk wel begrijpt. Anders zou u zich gemakkelijk laten uitsplitsen. U wordt dan als een speelbalbal heen en weer geschopt.