Veel mensen gaan er vanuit dat succes alleen beoordeeld wordt op basis van goede prestaties. Tegelijkertijd zijn er mensen die zeer gewaardeerd zijn; niet door wát ze zo goed doen, maar slechts door de indruk die ze nalaten. Als u wilt overkomen als een harde werker, volgen hier tien beproefde methoden waarmee u kunt laten merken hoe druk u het heeft (en lees daarna vooral verder!).
Veel mensen gaan er vanuit dat succes alleen beoordeeld wordt op basis van goede prestaties. Tegelijkertijd zijn er mensen die zeer gewaardeerd zijn; niet door wát ze zo goed doen, maar slechts door de indruk die ze nalaten. Het beoordelingsvermogen van de mens wordt gekleurd door vele factoren. Het waarnemingsvermogen van de mens heeft nogal wat beperkingen. Onze beeldvorming wordt gehinderd door persoonlijke voorkeuren, verwachtingen, vooroordelen en veronderstellingen. Hebben we eenmaal een goede of slechte indruk van een ander, dan verandert die niet zo snel. We kunnen tenslotte niet iedereen voortdurend in de gaten houden.
Hoe druk komt u over? We zien wat we willen zien en dat geldt ook voor anderen. Om deze reden kan uiterlijke schijn soms gebrek aan kennis en vaardigheden compenseren. Succes wordt in veel gevallen meer bepaald door de indruk die u geeft, dan door hoe u uw werk daadwerkelijk uitvoert. Of men vindt dat u hard werkt, wordt in veel gevallen eerder bepaald door hoe druk u overkomt, dan door de hoeveelheid werk die u werkelijk heeft verzet.
Als u wilt overkomen als een harde werker, volgen hier tien beproefde methoden waarmee u kunt laten merken hoe druk u het heeft (en lees daarna vooral verder!).
1. Eerst uw computer aan! Als u 's ochtends op uw werk komt en u heeft de gewoonte om nog even met uw collega's een kopje koffie te drinken, ga dan vóór die tijd naar uw werkplek. Start uw computer op en open een document waaraan u bezig bent. Trek, terwijl uw computer opstart, de lade van uw bureau open en neem daaruit een stapel documenten. Spreid die u over uw bureau uit. Zo geeft u de indruk dat u al een poosje bezig bent. Dit ziet er actiever uit dan wanneer u dit pas ná de koffie doet. Zeker als u aan de praat gehouden wordt, zou u anders de indruk maken dat u nog niets heeft gedaan.
2. Laat uw gezicht vaak zien Managers die het druk hebben, hebben soms nauwelijks tijd om hun kantoor te verlaten. Toch wordt uw afwezigheid niet gezien als een bewijs dat u hard aan het werk bent. Niemand weet tenslotte wat er zich achter uw gesloten deur afspeelt. Als u regelmatig uw kantoor verlaat en kortdurend van uw aanwezigheid laat blijken, hebben anderen veel meer de indruk dat u veel doet.
3. Loop snel door de gang Deze techniek is beproefd in de gezondheidszorg. Verpleegkundigen lopen dikwijls met flinke pas door de gang, hun schouders wat naar voren, alsof hun benen hun bovenlijf nauwelijks kunnen bijhouden. Deze snelle tred zorgt ervoor dat de verpleegkundige niet aangeklampt zal worden door vragende patiënten of collega's. De verpleegkundige zal bovendien gezien worden als een harde werker. Op de patiëntenkamer (uit beeld) is er weer tijd voor een rustig praatje. De patiënten zullen het zeker waarderen dat er, ondanks de drukte, tijd genomen wordt voor hén.
4. Werk inefficiënt Inefficiënt werken is niet effectief als u veel werk wilt verzetten. Als het echter uw doel is om druk over te komen, is dit zeker een aanrader. U kent deze methode misschien uit de horeca. U heeft de ober om de rekening gevraagd, maar ziet hem nog verschillende malen heen en weer lopen met volle en lege schalen. Ook op kantoren is het een beproefde methode: waarom zou u één keer naar de printer lopen, als het ook drie keer kan? Uw inefficiënte werkindeling biedt u de ideale gelegenheid om uw gezicht te laten zien (methode 2) en snel door de gang te lopen (methode 3). Zorg in ieder geval dat de printer ver weg staat in plaats van op uw werkkamer, anders mist u dit loopje.
5. Laat mensen wachten Bent u wel eens bij een popconcert geweest? Hoe populairder de artiest, des te langer laat hij op zich wachten. De artiest die te laat komt geeft daarmee de indruk dat hij een te druk leven heeft om op tijd te komen bij zijn 20.000 smachtende fans. Gek genoeg wordt dat zonder veel problemen geaccepteerd. Als u regelmatig te laat komt voor afspraken en vergaderingen en zelfs ‘s ochtends op uw werk, moeten anderen toch zeker ook wel de indruk krijgen dat u een druk leven heeft.
6. Eet uw lunch op uw werkplek Als u uw medewerkers laat weten dat u geen tijd heeft om met hen te lunchen, en in plaats daarvan uw boterham bij de computer eet, laat u duidelijk merken dat u geen tijd te verliezen heeft. Drukker kan het niet! Vergeet niet af en toe de kruimels uit uw toetsenbord te kloppen!
7. Laat merken dat u overwerkt Overwerken is het bewijs dat u meer werk heeft dan u in één dag aankan. Overwerken alléén is echter niet genoeg. Laat ook mérken dat u langer op uw werkplek verblijft. Groet de vertrekkende collega’s opvallend en plaats een zelfspottende opmerking over uw lange dag. Wees niet bezorgd dat u hierdoor écht te lang werkt. U kunt dit op andere momenten compenseren (methode 5).
8. Slaak diepe zuchten Als u wegduikt achter uw computer om u te storten op uw ijverige werkzaamheden, maakt u zich daarmee onzichtbaar. Zorg dan wel dat u in ieder geval hoorbaar bent. Uw diepe zuchten maken duidelijk dat u hard bezig bent en het er moeilijk mee heeft. U laat zo ook merken dat u niet gestoord wilt worden.
9. Toon ook andere tekens van stress Behalve diep zuchten, kunt u ook andere tekens van onrust en gespannenheid laten merken zoals handen wrijven, uw nek vasthouden en trommelen met uw vingers. Dit zijn de tekens die gewoonlijk aanduiden dat iemand teveel gestresst is. Meer van deze tekens kunt u vinden in mijn artikel over burnout. Let er wel op dat u hierdoor niet écht gestresst raakt, want met lichaamstaal werkt het zo dat u zich snel voelt zoals u zich presenteert. Om dat niet zo te laten werken, dient u over behoorlijk acteertalent te beschikken.
10. Kijk vaak op uw horloge Als iemand op zijn horloge kijkt hoeft dat niet te betekenen dat hij wil weten hoe laat het is. Vraagt u de volgende keer dat u iemand op zijn horloge ziet kijken maar eens hoe laat het is. In veel gevallen zal hij dan nog een keer kijken. Door op uw horloge te kijken geeft u een teken dat u weinig tijd heeft. In wachtkamers, tijdens moeizame onderhandelingen en vergaderingen wordt daarom frequent op horloges gekeken. Dit wordt niet altijd bewust gedaan en waargenomen, maar verhoogt zeker de tijdsdruk. Met een blik op uw horloge en een zucht (methode 8) kunt u de duur van een gesprek zeker verkorten.
Wat zijn dit eigelijk voor adviezen? Dit heeft u zich misschien afgevraagd bij het lezen van het bovenstaande. Is het nu écht de bedoeling dat u doelbewust inefficiënt werkt en mensen laat wachten met het doel om druk over te komen? Dit lijkt eerder de profielschets van een medewerker die er de kantjes vanaf loopt en juist niet zo'n harde werker is! Hier heeft u zeker gelijk in.
Gechargeerd Bovenstaande voorbeelden zijn dan ook wel enigszins gechargeerd. Anderzijds zijn ze niet uit de lucht gegrepen. Het zijn wérkelijk methoden die in de praktijk worden toegepast. Misschien gebruikt u ze zelf niet, maar herkent u ze wel bij collega’s en andere medewerkers. Sommige mensen zijn zich er zelf niet eens van bewust dat ze zich van hiervan bedienen. De manier waarop men met dit gedrag anderen beïnvloedt, verloopt vaak even onbewust. Als u zich meer bewust wordt van het bestaan van dit soort activiteiten, gaat u ze steeds vaker herkennen; overal om u heen. Deze kennis helpt u zeker bij het objectief beoordelen van anderen.
Wat wilt u eigenlijk écht voor indruk maken? Hoe dan ook, de persoon die gebruik maakt van de bovenstaande technieken, komt toch op anderen over als iemand die het altijd druk heeft en zeker ook hard werkt. Het is namelijk écht zo dat de manier waarop iemand zich presenteert voor een groot deel de indruk bepaalt hoe hij zijn werk doet en hoeveel hij zich inzet. Daarentegen wordt zo iemand maar zelden als een aangename persoon ervaren. Hij wordt eerder gezien als een klaploper of een streber. Weinig mensen zitten te wachten op zo’n uitslover (die feitelijk maar weinig doet).
Angstscenario Het ironische is dat deze mensen zich zodanig presenteren omdat ze van mening zijn dat dit bijdraagt tot meer waardering. Soms hebben ze daar een angstscenario bij. Deze medewerkers laten dit gedrag zien uit vrees voor een slechte beoordeling: je toch moet immers tonen dat je hard werkt, anders zul je daarop worden afgerekend. Er wordt van je verwacht dat je maximale inzet toont, zo menen zij.
Als manager doet u er beter aan om een bepaalde rust uit te stalen in plaats van gestresst en gejaagd over te komen. Dit komt de werkvreugde en de productiviteit van uw personeel en zeker ook uw eigen gezondheid ten goede. Welke indruk wilt u werkelijk maken?